Zvezdan Forum
Dobrodošli na Zvezdan Forum...

Neki Delovi Foruma su skriveni za goste,
Da bi videli ceo sadržaj Foruma morate biti registrovani i ulogovani...

Registracija je besplatna,bezbolna i traje samo dva minuta.

Registrujte se i uživajte...

Ako imate ove simptome, vašem organizmu nedostaje kalijum

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Ići dole

Normalna Re: Ako imate ove simptome, vašem organizmu nedostaje kalijum

Počalji od vivijen taj Sub 30 Avg - 11:09:24



Kalijum je poznat i pod imenom Potassium.

Procitajte kompletan prilog o uticaju kalijuma/potassiuma/ na organizam i zdravlje.

Jedan od prvih savjeta osobama koje pate od visokog pritiska je da smanje kolicinu soli u ishrani.

Ali malo kome ce se objasniti da je vazno da se poveca unosenje kalijuma.

Kalijum je mineral – elektrolit, koji regulise kiselost i bazicnost u tjelesnim fluidima i pomaze u kontroli krvnog pritiska.

Sa pojavom i razvojem industrijalizovane obrade zemlje, kolicina kalijuma koju dobijamo iz namirnica je drasticno smanjena. Za razliku od vremena kada je ishrana obilovala kalijumom i bila oskudna u natrijumu, danas je situacija obrnuta.

Interesantno je spomenuti da je visok pritisak rijetka pojava u zemljama u razvoju, gdje je hrana bliza svom prirodnom i nepreradjenom obliku.

Povecan unos natrijuma iz preradjene hrane i kuhinjske soli i nedovoljno unosenje svjezih namirnica, stvara pojacane potrebe za kalijumom.

Dijareja, povracanje, pojacano znojenje, poremecaj apsorpcije hranjivih tvari iz hrane, duza upotreba diuretika i nekih drugih lijekova, mogu poremetiti balans i izazvati nedostatak kalijuma u organizmu.

U slucaju da se drasticni nedostatak kalijuma ne nadoknadi, moze se ugroziti zivot jer dolazi do poremecaja u radu srca.

Zasto je kalijum toliko vazan?

Ovaj elemenat kontrolise elektricne aktivnosti srca, gradi proteine i pomaze razlaganje karbohidrata.

Nedavna istrazivanja ukazuju da dijeta bogata kalijumom obezbjedjuje zastitu protiv srcanih bolesti, mozdanog udara, hipertenzije, bubreznih bolesti, pa cak i osteoporoze. Potvrdilo se da snizava i rizik od dijabetesa i regulise pravilno funkcionisanje crijeva i misica.

Komparativne studije su uporedjivale efikasnost kalijuma iz hrane i kalijuma iz suplemenata u smanjivanju krvnog pritiska.

Zakljucak je bio da ne postoji razlika u efikasnosti: kalijum iz hrane je bio efikasan u istoj mjeri kao i suplement u blagom smanjenju visokog krvnog pritiska. Medjutim, treba biti pazljiv sa suplementima. Preporucujemo da se svakako konsultujete sa svojim ljekarom prije uzimanja suplemenata i tako izbjegnete opasnost od moguce hiperkalemije (visak kalijuma). U medjuvremenu probajte sa namirnicama bogatim ovim elementom.

Koliko kalijuma je dovoljno?

Iako su zvanicne preporuke da se unosi izmedju 2000 mg i 4700 mg kalijuma dnevno (da, sirok spektar preporuka), autor i medicinski strucnjak dr Steven G. Prat sugerise da nam je potrebno cak 8000 mg.

Ako testovi nisu pokazali da patite od nedostaka kalijuma, raznovrsna ishrana bogata vocem i povrcem ce obezbijediti pravu mjeru ovog vaznog elementa.

Ako imate probleme sa bubrezima, obavezno se konsultujte sa svojim ljekarom o mogucem izbjegavanju i sodijuma i kalijuma.

Starije osobe imaju povecan rizik za razvoj hiperkalemije, jer se efikasnost bubrega da izlucuju materije iz organizma smanjuje sa godinama.

I neki lijekovi mogu doprinijeti akumuliranju kalijuma.

Kako prepoznati manjak kalijuma u organizmu?

Kada nivo kalijuma opasno spadne, tijelo nam daje do znanja da nesto nije u redu. Ovo stanje se zove hipokalemija. Izuzetno je vazno da obratimo paznju na ove upozoravajuce znakove, da razumijemo sta znace i preduzmemo odgovarajuce korake.

Ovo su osnovni simptomi nedostatka kalijuma:

- slabost

- nedostatak energije

- nepravilan rad srca

- stomacni poremecaji

- grcevi u misicima.

Namirnice bogate kalijumom

Ovdje su navedene neke od namirnica bogatih kalijumom koje je lako ukomponovati u svakodnevnu ishranu.

Ako ste vi od onih koji su uglavnom na brzoj i nezdravoj hrani, jedenje nekih od ovih namirnica krcatih i drugim hranljivim materijama ce pomoci boljem zdravlju i boljem opstem stanju organizma.

- Krompir pecen sa ljuskom – 1081 mg kalijuma

- Slatki krompir, kuvan ili pecen – 1 solja – 950 mg kalijuma

- Paradajz, srednje velicine svjez ili 1 solja soka/sosa – 909 mg kalijuma

- Mrkva, nekuvana ili iscijedjeni sok – 1 solja – 689 mg kalijuma

- Banane – jedna srednje velicine – 594 mg kalijuma

- Bundeva, kuvana ili pecena – 1 solja – 582 mg kalijuma

- Smokve – 4 velike – 541 mg kalijuma

- Dinja – 1 solja – 494 mg kalijuma

- Leca , kuvana – 1/2 solje – 475 mg kalijuma

- Avokado – 1/2 srednje velicine – 439 mg kalijuma

- Spinat, nekuvan – 2 solje – 334 mg kalijuma ( mada je i kuvan spinat dobar izvor kalijuma)

- Kupine – 1 solja – 282 mg kalijuma

- Jagode – 1 solja – 252 mg kalijuma

- Bademi, sirovi – 1 solja – 198 mg kalijuma.

Hrana bogata kalijumom je uglavnom posna i bez previse kalorija, ali je vazno zapamtiti da se uvijek pridrzavamo zdrave i umjerene ishrane.

Pise Mirjana Hasanagic MD. AM.










vivijen
Moderator Foruma
Moderator Foruma

Zlatni Pehar Za Više Od 10.000 Poruka
Srbija

Grad : Zvezdan
Browser : Opera
Broj Postova : 13509
Broj Poena : 59063
Reputacija : 971
Datum upisa : 29.01.2010
Datum rođenja : 03.08.1953
Godine Starosti : 63
Pol : Ženski Zodijak : Lav Zmija

Zanimanje : slikanje, pisanje,primenjena umetnost
Raspoloženje : smireno
Uzrečica : ah
Knjiga/Pisac : orkanski visovi

Nazad na vrh Ići dole

Normalna Re: Ako imate ove simptome, vašem organizmu nedostaje kalijum

Počalji od vivijen taj Sub 30 Avg - 7:34:37




Kalijum

Kalijum je prisutan u svim ćelijama i od suštinske je važnosti za rad nervnog sistema, za prenošenje hranljivih materija do krvnih ćelija, oslobađanje energije iz mišića i kontrolu njihovog grčenja. Reguliše u organizmu balans vode, pomaže isceljivanje i obnovu ćelija, kao i zarastanje raznih povreda tkiva. Odstranjuje kiselinu iz zglobova i olakšava stanje njihove ukočenosti, ublažava bolne nadražaje, glavobolju i migrenu. Takođe pomaže odvođenju iz organizma nesvarenih produkata, sprečavajući njihovo gomilanje I pojavu toksikacije.

Gubitak iz organizma


Fizičko iscrpljivanje izazvano intenzivnim vežbanjem, kada dolazi do obilnog znojenja, praćeno je gubitkom kalijuma. Kao posledica toga, osim što dolazi do premora mišića, javljaju se i psihičke promene – u vidu usporenosti, bezvoljnosti, zaboravljanja. Sve to se pripisuje slabljenju elekrolitskih veza i smanjenoj provodljivosti nervnih impulsa. A kada nema te provodljivosti, isto je kao kada su telefonske linije u prekidu, pa nema razgovora.

Upotreba diuretika

Kalijum ima važnu ulogu i u raspodeli telesnih tečnosti i regulaciji pritiska. Ukoliko pacijenti koriste diuretike (lekove za izbacivanje viška tečnosti iz organizma) koji «ne štede» kalijum, može da dođe do hipokalijemije (nedostatka kalijuma), koja ponekad dovodi do poremećenog rada creva i dugotrajnih proliva, ali i do nepravilnog rada srca… To sve može i životno da ugrozi pacijenta. Lekari obično sprečavaju nastanak te pojave dodavanjem kalijuma u vidu šumećih tableta.

Dobri izvori kalijuma


Zdrav čovek će teško upasti u stanje hipokalijemije zbog široke rasprostranjenosti kalijuma u voću i povrću. Najbolji izvori su banane, krompir, pasulj, sušene kajsije i smokve, paradajz, brokoli, sok od narandže i avokado.

Kako prepoznati manjak kalijuma?


Simptomi su: mučnina, povraćanje, grčevi u mišićima, slabost, malaksalost, osećaj nepravilnog lupanja srca, dijareja (proliv), oslabljena koncentracija… Kod dece su retke pojave manjka kalijuma, upravo zbog raznovrsne ishrane. Opasnost preti deci koja povraćaju ili dugo imaju proliv. Tada je neophodna stalna hidracija deteta.

Preporučena dnevna doza

Kalijuma u organizmu ima od 160 do 200 grama, i to 98 odsto u ćelijama i dva odsto izvan njih. Za dnevni unos kalijuma nisu strogo definisani standardi, a uobičajenom ishranom se unosi oko 2000 do 4000 miligrama. Ako bi se jela samo jedna vrsta hrane, bile bi potrebne velike količine da bi se dostigla optimalna doza (na primer: 2,5 kilograma sira, 900 grama svinjetine, 800 grama piletine, 500 grama krompira…). Stoga je najbolje da se kombinuju razne namirnice, što je i cilj zdrave ishrane – «od svega pomalo».

Najvažnije je da se NIKAD na svoju ruku ne kupuju preparati kalijuma. I hiperkalijemija (povećanje kalijuma u krvi) je veoma stresno stanje za organizam. Što se tiče hipokalijemije (manjka kalijuma), naš savet je da se prevenira, a ne da se dozvoli da osoba dođe u stanje kada mora da je leči.

Dr Rijalda Ostojić

vivijen
Moderator Foruma
Moderator Foruma

Zlatni Pehar Za Više Od 10.000 Poruka
Srbija

Grad : Zvezdan
Browser : Opera
Broj Postova : 13509
Broj Poena : 59063
Reputacija : 971
Datum upisa : 29.01.2010
Datum rođenja : 03.08.1953
Godine Starosti : 63
Pol : Ženski Zodijak : Lav Zmija

Zanimanje : slikanje, pisanje,primenjena umetnost
Raspoloženje : smireno
Uzrečica : ah
Knjiga/Pisac : orkanski visovi

Nazad na vrh Ići dole

Normalna Re: Ako imate ove simptome, vašem organizmu nedostaje kalijum

Počalji od vivijen taj Sub 30 Avg - 7:29:24


KALIJUM
Upotreba u medicini

Kalijum je jedan od najčešće pripisivanih minerala. Koristi se u situacijama kada dolazi do gubitka kalijuma iz organizma, kao što je terapija diureticima. Osim toga kalijum se koristi pri narušenom srčanom ritmu, lečenju glukokortikoidnim hormonima, visokom krvnom pritisku, raznim srčanim oboljenjima (infarkt miokarda i drugo), prevenciji od stvaranja kamena u bubregu. Osim toga kalijum se koristi protiv zamora i promena u raspoloženju u ranoj fazi menopauze. Koristi se i za lečenje alergija, glavobolja, dijareja.

Dodaci kalijuma se u organizam unose neposredno posle obroka sa dosta vode. Kalijum koriste i sportisti jer gube veliku količinu kalijuma znojenjem. Tablete kalijuma nikako ne bi smele da se unose sa alkoholom jer dolazi do iritacije stomaka.

Osobe koje su u fazi dehidratacije, grča, koje imaju čir ili bolesti bubrega ne bi smele da unose tablete sa kalijumom bez konsultacije sa lekarom.


Nedostatak
Nedostatak kalijum se u organizmu može javiti usled velike količne unetog natrijuma, oblinog znojenja, čestih povraćanja, dijareje, zatim usled hirurških operacija koje na crevima, zapaljenskih procesa, povreda, dijabetesa, velike ekskrecije aldosterona, hronične dijareje koje ograničavaju resorpciju kalijuma, poremećenog rada hormona nadbubrega, intenzivnog povraćanja, gripa, crevne bolesti, anemije, bolesti bubrega, srca, usled dugotrajnog posta, terapeutskog izgladnjivanja, neadekvatnih dijeta, anoreksije, alkoholizma i cistične fibroze.

Simptomi su opšta slabost organizma, umor, gubljenje apetita, sanjivost, povraćanje, bolovi u stomaku, arterijska hipotonija, narušavanje srčanog ritma, mišićna slabost, paraliza, gubitak apetita, visok krvni pritisak, velika žeđ, konfuzija i u težim slučajevima koma. Spazam mišića, tetanija i srčane aritmije se takože mogu javiti usled nedovoljne količine kalijuma.

Posledice nadostatka kalijuma su i adinemija, bledilo kožnog pokrivača i povećana pobuđenost nervnog sistema.

Toksičnost
Unos kalijuma u količinama većim od 18 grama dnevno uzrokuju mišićnu slabost, srčane aritmije, nizak krvni pritisak, mentalnu konfuziju i eventualno infarkt miokarda.

Pri normalnoj ishrani ne može doći do preteranog unosa kalijuma, već višak kalijuma nastaje usled hipofunkcije kore nadbubrega, narušene sekretorne funkcije bubrega, primene antagonista aldosterona, acidoze, šoka nakon teže povrede.

Preporučene dnevne količine

Dnevno se preporučuje unos od minimalno 2000 miligrama kalijuma. Odrasle osobe međutim najčešće unose od 800 do 1500 miligrama dnevno. U Velikoj Britaniji preporučena dnevna količina kalijuma iznosi 3500 miligrama, a u Australiji od 1950 do 5460 miligrama.


Izvori kalijuma

Glavni izvori kalijuma su sušena kajsija, krompir, meso, riba, paradajz, cvekla, smokva, zeleni luk, brokoli, aronija, grožde, trešnja, šljiva, kruška, tikva, soja, školjke, pasulj, pšenično brašno, lešnik, cerealije, mleko, kafa, čaj, semenasta hrana, pistaći, avokado, kikiriki, šunka, dinja, banana, pomorandža, grašak, spanać, ječam, govedina, čokolada.


Metabolizam

Kalijum se lako resorbuje u tankom crevu i to proporcionalno količini koja stigne u crevo, a nakon resorpcije cirkuliše u plazmi. Resorpcija kalijuma je pasivna i ne zahteva posebne mehanizme. Kalijum stiže ekstracelularnom tečnošću u sve delove organizma i može imati znatan uticaj na funkcije nekih organa, posebno na depolarizaciju i kontrakciju srca. Glavni organ gde se vrši regulacija nivoa kalijuma je bubreg, ali on ne može ni približno tako efikasno zadržati K+ u organizmu kao što može natrijum (Na+). Natrijum se zadržava na račun kalijuma i na to deluje aldosteron. Dakle kod zdravih osoba postoji obavezan gubitak kalijuma koji iznosi oko 16 mg na dan. Kalijum se iz organizma uklanja mokraćom i znojem.

Fiziološka uloga
Kalijum reguliše metabolizam vode i soli unutar ćelije, osmotski pritisak, kiselo-baznu ravnotežu, normalizuje rad srca, učestvuje u predaji nervnih impulsa mišica, pojačava iznošenje natrijuma iz organizma i vode i aktivira neke enzime.

Osim toga kalijum igra važnu ulogu u biosintezi proteina i za pretvaranje šećera iz krvi u glikogen. Aktivira veliki broj enzima, posebno onih koji učestvuju u stvaranju energije. Stimuliše normalne pokrete intestinalnog trakta.

vivijen
Moderator Foruma
Moderator Foruma

Zlatni Pehar Za Više Od 10.000 Poruka
Srbija

Grad : Zvezdan
Browser : Opera
Broj Postova : 13509
Broj Poena : 59063
Reputacija : 971
Datum upisa : 29.01.2010
Datum rođenja : 03.08.1953
Godine Starosti : 63
Pol : Ženski Zodijak : Lav Zmija

Zanimanje : slikanje, pisanje,primenjena umetnost
Raspoloženje : smireno
Uzrečica : ah
Knjiga/Pisac : orkanski visovi

Nazad na vrh Ići dole

Normalna Ako imate ove simptome, vašem organizmu nedostaje kalijum

Počalji od vivijen taj Sub 30 Avg - 7:00:26


Ako imate ove simptome, vašem organizmu nedostaje kalijum

O njemu se ne priča puno, ali bi trebalo. Kalijum je neophodan za pravilno funkcionisanje nerava i zdravlje kardiovaskularnog sistema. Ovu hranjivu materiju možete naći u mnogobrojnim ukusnim namirnicama (dinja, banana, bijeli pasulj, avokado), ali čak iako unosite preporučenih 4 700 mg dnevno, još uvijek postoji šansa da imate manjak kalijuma u organizmu. Zašto? Što više soli unosite to vaše tijelo više kalijuma luči.

Nekada je teško primijetiti da ga nedostaje u organizmu, ali ukoliko imate neki od sljedećih znakova upozorenja, provjerite sa doktorom da li je u pitanju nedostatak kalijuma.
Konstantni umor

Svakoj ćeliji vašeg organizma potrebna je određena količina kalijuma kako bi ona pravilno funkcionisala. Nedostatak kalijuma može rezultirati konstantnim umorom. Ukoliko dovoljno spavate, ali ste i dalje umorni, nedostatak kalijuma bi mogao biti jedan od uzroka za takvo stanje.
Visok krvni pritisak

Kalijum pomaže opušanje krvnih sudova, a kada ga u organizmu nema u dovoljnim količinama, krvni sudovi mogu postati suženi usljed čega dolazi do povećanja krvnog pritiska.
Konzumiranje prerađenih namirnica

Konzumiranje prerađene hrane sigurno snižava nivo kalijuma u organizmu jer takve namirnice sadrže veoma visok nivo soli (mesne prerađevine, čips, gotovi obroci itd).
Grčevi i bol u mišićima

Kalijum je veoma bitan za normalne kontrakcije mišića pa, kada ga nema u dovoljnim količinama u organizmu, često dolazi do grčenja i bola u mišićima.

Preskakanje srca

Zaista je zastrašujuće kada srce požne da, bez očiglednog razloga, preskače ili ubrzano “lupa”. Na to mogu uticati mnogobrojne stvari, a nedostatak kalijuma jedna je od njih.
Vrtoglavica

Velik pad nivoa kalijuma u organizmu može usporiti rad srca do te mjere da se osjećate kao da ćete pasti u nesvijest. To nije uobičajeno i mnogi drugi faktori mogu biti uzrok, ali ako ovo doživite što prije se obratite doktoru.
Konstipacija

Zvuči ludo, ali nizak nivo kalijuma usporava druge tjelesne funkcije, a vaš probavni sistem nije izuzetak. Nadimanje i grčevi u stomaku mogu se, takođe, pojaviti. Naravno, nedostatak kalijuma nije jedina stvar koja na to može uticati.
Peckanje i utrnulost

Kalijum je neophodan za zdravlje nerava te njegov nedostatak može uticati na pojavu peckanja i utrnulosti ruku i nogu.


vivijen
Moderator Foruma
Moderator Foruma

Zlatni Pehar Za Više Od 10.000 Poruka
Srbija

Grad : Zvezdan
Browser : Opera
Broj Postova : 13509
Broj Poena : 59063
Reputacija : 971
Datum upisa : 29.01.2010
Datum rođenja : 03.08.1953
Godine Starosti : 63
Pol : Ženski Zodijak : Lav Zmija

Zanimanje : slikanje, pisanje,primenjena umetnost
Raspoloženje : smireno
Uzrečica : ah
Knjiga/Pisac : orkanski visovi

Nazad na vrh Ići dole

Normalna Re: Ako imate ove simptome, vašem organizmu nedostaje kalijum

Počalji od Sponsored content Danas u 1:19:27


Sponsored content


Nazad na vrh Ići dole

Pogledaj prethodnu temu Pogledaj sledeću temu Nazad na vrh


 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu